Синдром дефіциту уваги (СДУГ) – «дитяча» проблема №1
Синдром дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ) є найбільш поширеним порушенням поведінки у дітей у підлітків.
Гіперактивний або «важкий» дитина – дитина з високою отвлекаемостью, низькою концентрацією уваги, нездатністю завершити розпочату справу, непосидючістю, балакучістю, забудькуватістю, проблемами з навчанням та/або вчителями і т. д.
За оцінками вітчизняних і західних фахівців до 10-15% дітей і підлітків страждають неврологічним дефіцитом, в основі якого лежить порушення функції уваги.
Синдром порушення уваги (СНО) зустрічається в двох основних формах:
- з гіперактивністю (СДУГ);
- без гіперактивності.
Синдрому порушення уваги дуже часто супроводжують інші неврологічні порушення:
- порушення навчання і пам'яті;
- тики і гіперкінези;
- епілептичні синдроми;
- отклоняющееся і кримінальну поведінку;
- психопатичний склад особистості та ін.
Синдром дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ) — результат особливих неврологічних порушень!
Якщо вчасно не скорегувати подібні порушення, то в інтелектуальному відношенні дитина в подальшому, швидше за все, виявиться неконкурентоспроможним.
Не представляючи небезпеки для життя, синдром порушення уваги є серйозною загрозою для правильного формування особистості дитини, для вироблення потрібних соціальних зв'язків, інтелектуального розвитку, досягнення життєвих цілей.
Причина СДУГ має біологічну основу і криється у певних порушеннях функціонування головного мозку.
В даний час сучасні педагоги і лікарі відзначають надзвичайний зростання числа дітей з діагнозом «Синдром порушення уваги». За даними вітчизняних і зарубіжних фахівців до 10-15% дітей і підлітків страждають тією або іншою формою цього синдрому, який має безліч клінічних проявів.
Фізіологічна основа СДУГ
Термін «синдром дефіциту уваги» був виділений на початку 80-х років з більш широкого поняття «мінімальної мозкової дисфункції».
Даний синдром широко поширений в дитячій популяції (від 3% до 5%), частіше зустрічається у хлопчиків, ніж у дівчаток.
Основні показники (ознаки) СДУГ:
- незручність;
- незграбність;
- незібраність (не може самостійно довести виконання завдання до кінця);
- знижена вибірковість уваги;
- нездатність надовго зосередитися на певній діяльності;
- отвлекаемость, непосидючість (часті перемикання з одного заняття на інше);
- втрати своїх речей;
- мінімальна статико-локомоторна недостатність ;
- «м'яка» неврологічна симптоматика.
До труднощів порушення уваги відносяться, зокрема, труднощі його утримування.
Дефіцит уваги буває особливо очевидним у нових для дитини ситуаціях, коли йому необхідно діяти без сторонньої допомоги.
Фізіологічні механізми порушення уваги у дітей різних вікових груп при дослідженні характеристик орієнтовною реакції (ОР):
- Слабка вираженість компонентів ОР в молодшому віці - обумовлена гіпофункцією висхідній активує системи внаслідок несформованість корково-підкоркових взаємовідносин.
- Слабка вираженість компонентів ОР в старшому шкільному віці - змінюється посиленою активацією кори при пред'явленні нової незначною інформації внаслідок гіперфункції активує ретикулярної формації стовбура.
Висновок: якщо в молодшому шкільному віці характерними проявами порушення уваги є його слабкість і нестійкість, то у старших школярів, превалює недостатня селективність уваги, як відображення зниженої здатності до ігнорування незначною інформацією.
Максимальна вираженість проявів СДУГ збігається з критичними періодами психомовного розвитку:
I період: відносять вік 1-2 роки, коли відбувається інтенсивний розвиток коркових мовних зон і починається формування навичок мовлення.
II період: вік 3х років – у дитини зростає запас слів, вдосконалюється зв'язкова фразове мовлення, активно розвиваються пам'ять і увагу.
III період (критичний): відноситься до віком 6-7 років і збігається з початком становлення писемного мовлення, навичок читання і письма. У цьому віці для дітей з СДУГ характерні труднощі формування шкільних навичок і проблеми.
В основі патогенезу СДУГ лежить дисфункція мозкової системи контролю поведінки.
Ця система контролю поведінки бере участь у селекції потрібних дій, придушення непотрібних дій і в переключенні з однієї дії на інше.
На сучасному етапі організація функцій уваги і рухового контролю розглядається в нерозривному зв'язку з концепцією виконавчих функцій або застосовують термін «керуючі функції». Керуючі функції відповідають за саморегуляцію, під якою мається на увазі самосвідомість, планування, самоконтроль, самооцінка, і забезпечують:
- когнітивні процеси (пам'ять, порядок і послідовність думок, планування, гнучкість мислення);
- мовленнєві процеси (швидкістю мови, вербальна комунікація, використанням внутрішньої мови);
- руховий контроль та впорядкування реакцій (розподілом зусиль, дотримання інструкцій, пригнічення реакцій, моторна координація);
- емоційні процеси (саморегуляція, емоції і мотивація).
Ці психічні процеси і навички забезпечуються головним чином за рахунок функціонування префронтальных відділів лобових часток і їх зв'язків з базальними гангліями.
Нейрофізіологічні і нейроморфологические дослідження дозволили виявити порушення формування функціональних взаємозв'язків між серединними структурами мозку, між ними і різними областями кори головного мозку при синдромі дефіциту уваги з гіперактивністю, а також зміни моторної і орбітофронтальної областей кори, базальних гангліїв.
Сучасні теорії як галузі анатомічного дефекту при СДУГ розглядають лобову частку і, насамперед, префронтальну область, а також підкіркові ядра і з'єднують їх провідні шляхи.
Особливості ЕЕГ у дітей з СДУГ:
- Для електроенцефалограми дітей з СДУГ характерно зниження амплітуди спектральної щільності в широкій смузі частот від 9,5 до 20 Гц з переважним залученням лобноцентральных та тім'яно-скроневих зон кори головного мозку.
- Також були виявлені ЕЕГ ознаки дисфункції нижнестволовых відділів у вигляді посилення синхронізації електричної активності в задніх відділах півкуль мозку, яка пов'язується зі зниженням неспецифічних активуючих впливів ретикулярної формації довгастого і середнього мозку.
- Відзначається відсутність вікової динаміки електричної активності мозку дітей молодшого шкільного віку з ознаками СДУГ, що свідчить про незрілість кори.
- Біоелектрична активність головного мозку у таких дітей також характеризується посиленням тета - і дельта-активності в передніх зонах кори і зменшенням представленості в цих областях бета-ритму смузі 12-21 Гц.
- Співвідношення тета-ритму і бета-ритму у дітей з синдромом дефіциту уваги і гіперактивності у кілька разів вище, ніж у здорових дітей, що свідчить про деяке уповільнення біоелектричної активності мозку.
БОС-терапія як ефективний метод лікування СДВГ
На сьогоднішній день вважається доведеним, що причина СНО має біологічну – мозкову – основу. Тому і лікування синдрому в основному фармакологічна з великою кількістю побічних ефектів.
Метод біологічного зворотного зв'язку є альтернативою медикаментозного лікування СДВГ.
Ефективність БОС-терапії при лікуванні СНО доведена численними дослідженнями як вітчизняних фахівців, так і зарубіжних. БОС-терапія ефективна у разі корекції таких компонентів СДУГ як:
- імпульсивність;
- гіперактивність;
- дефіцит концентрації уваги і самоконтролю.
Наукові дослідження застосування БОС-терапії в практиці корекції СДУГ показали, що БОС-метод має ефективністю не нижче, ніж у ріталіну або страттеры (і знаходиться на рівні 65-75 %), в окремих випадків ефективність БОС вище, ніж у фармакологічних методів і на відміну від нейротропних препаратів не має негативних побічних ефектів.
Результат БОС-тренувань у дитини з СДУГ
БОС-тренінг зазвичай спрямований на збільшення швидкої активності в діапазоні бета-1-ритму при одночасному пригніченні тета-активності.
У тренінгу за методом ЕЕГ-БОС як підкріплення використовують візуальні, акустичні, рідше – тактильні сигнали. Візуальна зворотний зв'язок забезпечується зміною розміру, кольору, яскравості зображення і інших параметрів об'єкта на екрані дисплея в залежності від потужності, амплітуди, відсотка зустрічальності в ЕЕГ керованої активності. Візуальний сигнал іноді доповнюється сигналом акустичного зворотного зв'язку.
Важливо відзначити, що успішність корекції методом функціонального биоуправления залежить від стану емоційно-особистісної та інтелектуальної сфери учня.
При виражених порушеннях вищих психічних функцій (пам'яті, уваги, мислення, волі), ефективність методу можна підвищити шляхом індивідуального підбору образів та їх змісту для кожного пацієнта.
У багатьох пацієнтів, які пройшли курс БОС-тренінгу, спостерігається поліпшення здатності до тривалої концентрації уваги, збільшення обсягу безпосередній слухомовної пам'яті, підвищення психічної працездатності.
Це дозволяє розглядати БОС-тренінг не тільки як метод терапії функціональних порушень в конкретній системі організму, але і як активний спосіб самокорекції інтелектуальної та емоційної сфери.
З появою БОС-технологій ситуація з лікуванням СНО змінилася — приблизно за 20 років БОС-терапії синдрому порушення уваги проліковано тисячі дітей і підлітків (у США таке лікування надають понад 700 медичних центрів). Згідно з узагальненою статистикою, близько 50 % з них повністю позбулися СНО-симптомів і не потребують лікарському лікуванні. У решти спостерігається в тій чи іншій мірі поліпшення стану, найчастіше виражається у зниженні дози лікарського препарату.
Як проводиться БОС-тренінг у дітей
- С помощью специальных электродов фиксируется электрическая активность головного мозга ребенка, а именно определяются показатели биоритмов мозга.
- БОС-специалист с помощью специального программного обеспечения (ПО) получает информацию о ключевых функциональных компонентах мозговой активности ребенка.
- В зависимости от психоэмоционального состояния ребенка (низкая концентрация, высокая возбудимость) специалист определяет, какие показатели необходимо усилить, а какие ослабить в процессе коррекции.
- Для цього в підготовленій фахівцем програмою встановлюються певні порогові значення, які досягаються дитиною у процесі виконання якого-небудь завдання або перегляду мультфільму.
- Така ігрова мотивація змушує мозок дитини змінювати характер своєї роботи у бік більш стабільних і функціональних станів.
Програмно-апаратний БОС-комплекс для проведення тренінгів щодо усунення СДУГ BrainBit NeuroFit
Специализированное Программное обеспечение (ПО) дает возможность психологу, регрессологу, психотерапевту использовать нейроинтерфейс BrainBit NeuroFit для психоэмоциональной коррекции методом Биологической обратной связи (БОС) на основе анализа биоритмов мозга ребенка.
Результаты проведения тренингов с BrainBit NeuroFit:
- повышается эффективность учебной деятельности у школьников и студентов;
- возрастает интеллектуальная активность, креативность и точность выполнения задач в условиях стресса у здоровых людей;
- восстанавливаются способности чтения, правописания и выполнения арифметических операций (например, после инсульта);
- улучшается психическое состояние.
Явные преимущества BrainBit NeuroFit:
- Беспроводные технологии (ребенок не будет ограничен в движении);
- Отсутствие геля (технология сухих электродов не требует применения геля, что гораздо упрощает процесс тренинга);
- Доступное Программное обеспечение (понятная интерпретация графиков и диаграмм);
- Техническая поддержка (бесплатное техническое сопровождение на все время пользования);
- Обучающие курсы (3-х дневные курсы с выдачей Сертификата гос.образца);
- САМАЯ ДОСТУПНАЯ ЦЕНА НА РЫНКЕ! (среди аналогов).